Minden, amit tudnod kell az 50 köbcentis motorjogosítványról

Marit, amióta ismertem, két dolog érdekelte: a divat és a motorozás. A tervezés, a divat utáni érdeklődése teljes teret nyert, amikor mindkettőnket felvették a modell- és divatiskolába. Éppen túl voltunk az első szeptemberi óráinkon, teljesen feltöltődve, felspannolva, amikor újra eszébe jutott, előtérbe került a másik szenvedélye: a motorozás.

Nem értettem, mit akart, 14 és fél éves volt, akárcsak én, és úgy tudtam, az alsó korhatár 16 év a motoros jogsiknál. Mari azonban felvilágosított: bizony rosszul tudom! Talált ugyanis egy szuper weboldalt, ahol „ott van minden, amit tudnod kell az 50 köbcentis motorjogosítványról!” – hajtogatta csillogó szemmel. Gyorsan oldalba böktem, jelezvén, hogy mivel éppen órán ülünk, nem most kéne ezzel a szenvedélyével foglalkoznia…

Kuncogva vállat vont, de csöndben maradt, és csak szünetben osztotta meg velem, hogy mi mindent tudott meg. Az első és legfontosabb infó az volt, hogy minimum 14 évesnek kell lennie ahhoz, hogy 50 cm3-s motorra forgalmi vizsgát tehessen, szóval ez a rész pipa. Amire én gondoltam, 16 éves korhatárral, az az eggyel nagyobb kategória, A1, 125 cm3.

Felmerült bennem persze a kérdés, hogy mire jó egy 50 cm3-s járgány? Hiszen az nagyon kicsi.

Mari felvilágosított, hogy neki már az a kicsi is sokat segítene. Vidékről járt ugyanis a suliba, és bő 20 perc sétára laktak a vasútállomástól, dimbes-dombos utakon ráadásul, és mivel már általános iskolába is a fővárosba járt, piszkosul unta már ezt a távot naponta kétszer legyalogolni. Nagy segítség lenne neki még ez a kis köbcentis motor is, meg az édesapjának is, nem szerette ugyanis, ha Mari a sötétben egyedül sétál haza az állomásról, így kénytelen-kelletlen ilyenkor bizony kiment elé.

Ezenkívül felsorolt még jó pár dolgot: sokkal könnyebb lenne így a bevásárlás, tudna segíteni az édesanyjának, sőt, néha kölcsön is adná neki a járgányt.

„Persze azért a legfőbb ok nem az, hogy unom a sétát meg néha a tömegközlekedést, hanem hogy mindegy már, csak két kerék legyen!” – tette hozzá Mari és nevetve megrázta a fejét. Nagybátyja volt ilyen motor-bolond, és a kis Marit sokszor elvitte egy körre, akiben aztán felejthetetlen nyomot hagyott az élmény.

Elmesélte még, hogy megtudta: azért lehet ilyen fiatalon vezetni ezt a típust, mert nagyon könnyen kezelhetőek a modellek, amik ebbe a kategóriába tartoznak, legyen szó 2, 3 vagy 4 kerekű járműről. Ezenkívül a maximális sebességük 45 km/h, tehát nem éppen alkalmasak száguldozásra.

Arra a kérdésre még nem tudta Mari a választ, hogy hogyan beszéli rá erre a szüleit, de remélte, hogy a „friss jogsihoz kedvezményesen jár a felszerelés” és a kuponok enyhítik majd a szigort.

Időközben becsengettek, így rohantunk a soron következő óránkra, ami a divat történelmét tárgyalta.